Subject: Re: NIH ska ställa krav på Op en Access
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 17 Jan 2008 08:48:28 +0100

Hej Ingela och Stina!

För mej handlar det om att använda resurser på bästa sätt.
Vi satsar över hundra miljoner på, ja främst STM tidskrifter.
Vi minskar på bokinköpen för hum/sam och säger upp unika
tidskrifter. Vi har aldrig tidigare kunnat erbjuda ett så rikt ut-
bud och vi vet att det har uppskattats.

Vi kan idag erbjuda våra forskare och alla intresserade
som besöker biblioteket fri tillgång till vetenskapliga tid-
skrifter. Varför vi samtidigt ska erbjuda samma artikel
som manuskript förstår jag inte poängen med.

Men att vi ska satsa tiotals miljoner för att få tillgång till
och erbjuda manuskript till någon "oavsett var i världen"
och då menar man väl fattigare delar av världen. Tiotals
miljoner som vi borde satsa på ännu fler resurser och inte
på second-hand kopior ur tidskrifter som vi redan betalat
svindyrt för eller helt i onödan för.

Vii har ansvar för litteraturförsörjningen inom den institution
som betalar våra räkningar, inte för att bygga upp någon
slags förlagsverksamhet med manuskript i olika versioner.

Det som jag uppfattar som negativt är att det främsta syftet
med den skattefinansierade verksamheten är att ge uppdrags-
givarna större inflytande och makt över forskningen.

Jag hörde ett program på radion nyligen där man frågade om
Nietzsche idag skulle kunna ha skrivit sina verk som akademiker.
Vem skulle ha gett honom forskningsmedel? Dessutom var det
ingen som läste honom.

Forskningen blir allt mer kringskuren. Arkiv och Bibliometriker
är ytterligare medel för kontroll och styrning. Det är tragiskt att
biblioteken blir utnyttjade för andra syften än att vara ett stöd
för forskningen.

För övrigt en glad nyhet, en nordisk kulturminister anser att det
ska finnas något så oväsentligt som böcker på bibliotek

http://www.berlingske.dk/article/20080115/kultur/701150039/

Jan