Subject: Giftskåp igen!
From: Karin Arbelius <[log in to unmask]>
Date:Mon, 14 Jan 2008 12:59:05 +0100

Hej,

För ett tag sedan skickade jag en förfrågan angående "giftskåp" (/"
gifthyllor"/"svarta hyllor"), dvs en plats där bibliotek har förvarat
(förvarar?) litteratur som ansetts olämplig att ha fritt tillgänglig
för låntagarna. (För det mesta sker detta i kombination med att dessa
böcker ej registreras i katalogen.) Syftet är min mastersuppsats kring
detta.

Jag har fått in svar som tyder på att detta fenomen inte kan avfärdas
som en skröna, men det är svårt att finna människor som har mer
utförliga uppgifter, och som kan tänka sig att ställa upp som
informanter i en intervju. Jag frågar alltså igen (med hopp om att
någon som missade mitt mejl förra gången): Känner ni till något kring
detta ämne, och kan ni tänka er att ställa upp i en intervju? Denna är
intervju är helt anonym; varken ditt namn eller namnet på biblioteket
ifråga kommer att avslöjas. Uppsatsen kommer av naturliga skäl att
fokusera på en tidigare period i bibliotekens historia, men har ni
aktuella exempel är detta givetvis också av intresse!

Jag är också intresserad av att finna konkreta förteckningar över
böcker som har varit "giftklassade". Detta tillhör ovanligheten, men
jag har sett exempel på detta och tror därför att det finns fler där
ute!

Mycket tacksam för all hjälp!

Hälsningar,
Karin