Help for BIBLIST Archives

BIBLIST Archives

Subject: Re: Söker efter suspekta internetsidor
From: Even Flood <[log in to unmask]>
Date:Tue, 8 Jan 2008 20:40:35 +0200

On Jan 8, 2008 3:36 PM, Sofia Sehili <[log in to unmask]> wrote:
> Hej kollegor ute i landet!

Håper du også godtar fra oss utenfor landet?

> Jag behöver er hjälp. Jag är på jakt efter internetsidor om organkemi (dvs t.ex. dna, mjölk, fyrverkeri, bränslen, läkemedel, färg, plaster, smink och tvål) som är missvisande. Dvs förefaller vara korrekta, men ger felaktig eller vinklad information. Som ni förstår förbereder jag en lektion i källkritik.

Det er deprimerende mange steder med dårlig informasjon,
helseinformasjon flommer over av merkelige ting. Jeg har selv overlevd
kreft takket være dyktige leger og har sett mange steder som ville ha
tatt livet av meg hvis jeg hadde fulgt rådene der. Google på ordene
cancer cure og se på "alternative" teorier. Eller gå til quackwatch,
www.quackwatch.org og se på teoriene han tar for seg. Siden det er
organisk kjemi du vil ha skal jeg ikke komme inn på alle de som har
oppfunnet evighetsmaskiner.

Hvis du vil ha steder med bevisst narreinformasjon - hoax sites - har
jeg skrevet et lite stykke om det i det norske Bibliotekforum,
http://jaguar.intrapoint.no/bibliotekforeningen/article.php?id=1581

Even, som neste uke skal ha kurs i informasjon om fornybare
energiressurser og har en lignende problemstilling.

--
Even Hartmann Flood,  Senior Academic Librarian
Ilevollen 3e