Subject: SV: [BIBLIST] skönlitteratur och tåg
From: merja hoijer <[log in to unmask]>
Date:Thu, 31 Jan 2008 20:42:32 +0100

... och Blå tåget och ABC-morden, det åks ju tåg och läses tidtabeller och järnvägskartor i alla Agathas böcker ...och Järnvägen av Juhani Aho, finns en fin illustrerad utgåva från 1980-talet ...
...och Ombyte av tåg av Valter Ljungkvist ...
...och Railway children av Edith Nesbitt ..

Och sen finns det en underbar novell av någon modern svensk författare om två konduktörer som har en kärleksaffär "mellan tågen". Det tar slut för att han ger henne en fisk fast han vet att hon har en lång resa framför sig och absolut ingen möjlighet att spara fiskegåvan i sin konduktörkupé. Han berömmer sin frus kokkonst och älskarinnan/konduktrisen blir rasande och gör slut! Å vad det retar mig att jag inte kommer på författaren! Cecilia Davidsson? Klas Östergren? Peter Kihlgård? Någon som vet?

Kan Strindbergs d v s Oscar II:s järnvägsinvigningar vara något, i Svenska öden och äventyr tror jag.

Hälsar
Merja Höijer