Subject: Re: SV: [BIBLIST] S V: [BIBLIST] Vad är ett fo lk bi bliotek?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 31 Jan 2008 11:07:59 +0100

Daniel Andersson på Stockholms stadsbibliotek har ett svar:

Det är ett helt nytt tänkande som handlar om att väva ihop det fysiska
biblioteket
 med det virtuella, de två olika delarna måste bli synliga i varandra.
Om man tittar
på en schackbok på Biblioteket.se ska man få upp mer information kring
titeln:
 recensioner, kunna se vilka olika format den finns i, få info om
schackkvällar
på det fysiska biblioteket och så vidare. De ska dra besökare till varandra.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_793251.svd

Stockholms stadsbiblioteks satsning är kreativ, djärv, lyckad och en
förebild
för hela biblioteks-Sverige, ja för hela Norden.

Marianne Larsson efterlyste: "En debatt som på ett konkret sätt kan
hjälpa oss
som arbetar på landets folkbibliotek, att hitta fotfäste i denna
föränderliga värld."

Stockholms stadsbibliotek  tycker jag är det konkreta exempel som Marinne
efterlyser.

Jan

--

Jan Szczepanski