Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Vad är ett fo lk bibliotek?
From: Peter Alsbjer <[log in to unmask]>
Date:Wed, 30 Jan 2008 20:57:37 +0100

Hej igen, Marianne och alla andra

Fördelen med bloggen som verktyg för dialog och diskussion är att man själv styr innehållet, man s a s äger spelplatsen. Om någon kommer med kommentarer till det inlägg man gjort så väljer man själv att publicera dem, eller inte.

För min del så tror jag tror att de som följer min blogg var rätt personer för att läsa mitt inlägg om folkbibliotekens roll i samhället, det var ju för dem jag skrev, in the first place.
Jag är inte lika självklart säker på att Biblist-läsaren är lika primärt intresserad av mina utlägningar om folkbibliotek, eftersom "BIBLIST is intended for a discussion of topics of interest for professionals working in user services departments in research libraries."

Kommentarerna som mArianne fått om att man vill slippa påhopp tycker jag är smått tragiska - det visar på hur högt i tak det är på Biblist (inte).

BTW: Användarexperten Jakob Nielsen säger i sin Alertbox från oktober 2006 (http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html <https://m0b-e-post.login.regionorebro.se/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html> ) att 90% av deltagarna i en digital samfällighet bara finns med passivt, 1% står för nästan all kommunikation. Det stämmer säkert på Biblist också...
Det kanske är därför diskussionen finns i bloggosfären i stället? Biblioteksideologiska frågor och framtidsfrågor tror jag handlar om makt - dvs vem har rätt att sätta en fråga på agendan? Vem har rätten att utmana (de osynliga hierarkierna)? En folkbibliotekarie från Uddevalla? En kulturchef från Strängnäs? En länsbibliotekarie från Örebro?

Vem ser till att de/vi håller tyst?
Den kollektiva konflikträdslan får inte ta över!
Ner med skråtänkandet på biblioteken!!
Leve Det Nya Biblioteket!!!
<https://m0b-e-post.login.regionorebro.se/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html>
mvh Peter Alsbjer

PS
Kolla också in bloggen Bliobusters inlägg om att göra sin röst hörd på Biblist:
http://bibliobuster.wordpress.com/2008/01/30/att-gora-sin-rost-hord-pa-biblist/

Det finns också en grupp på Facebook
http://www.facebook.com/group.php?gid=6258354722 där den här metadiskussionen skulle platsa i väntan på att det börja hetta till om den fråga som Marianne Larsson startade med:
"Vad är ett folkbibliotek"