Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] robinsonader
From: Eva Gustafsson-Lindvall <[log in to unmask]>
Date:Mon, 15 Jan 2007 15:28:45 +0200

Till exempel vi här i Mariehamn...
http://www.mhbibl.aland.fi/tre/urvalslistor/robinsonader.html
Blygsam som jag är svarade jag direkt till frågaren, men när du nu slänger ut en efterlysning måste du ju få svar. Listan är inte så uppdaterad nu kanske, och lite lång är den, men nytta har den gjort.

Eva Gustafsson-Lindvall, bibliotekschef
Mariehamns stadsbibliotek - centralbibliotek för Åland
Tel. +358 18 531402
Fax +358 18 531419
E-post: [log in to unmask]

Runt om i hela landet läser högstadieklasser kontinuerligt kring ständigt återkommande teman som robinsonader, andra världskriget och så vidare. Många är vi kommunbiblioteksanställda som fått brottas med detta och ägna vår mer eller mindre knappa arbetstid åt att finna lämpliga titlar (John Marsdens m.fl.) och sedan med kort varsel försöka skramla ihop tillräckligt med exemplar från kommunens övriga biblioteksenheter.

Finns det verkligen inga färdiga listor att använda sig av var gång dessa önskemål dyker upp? Måste vi uppfinna hjulet igen och igen runt om i landet?
Vilket bibliotek eller vílken skola blir först med att lägga ut sådana listor på sin hemsida?

Carl-Henrik Berg
Strängnäs bibliotek