Subject: Ang. [BIBLIST] En fråga gällande policy (uttalad s om outtalad) på svenska bibliotek gälland e de anställdas utseende
From: Ulf Larsson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 15 Jan 2007 12:46:28 +0100

Kolla sajten Modified librarian t ex.
http://www.bmeworld.com/gailcat/index.html
http://www.careerdevelopmentgroup.org.uk/impact/archives/abrewerton.htm

Ulf Larson
verksamhetsansvarig för kulturen i Norrby
Byttorps bibliotek
Fjällgatan 7
50465 Borås
tel 033 357631

             Michael Körnemark
             se>                                                      Till
             Sänt av: BIBLIST           [log in to unmask]
             - Topics in                                             Kopia
             Nordic research
             library user                                           Ärende
             services                   [BIBLIST] En fråga gällande policy
             <[log in to unmask]          (uttalad s om outtalad) på svenska
             UNET.SE>                   bibliotek gälland e de anställdas
                                        utseende

             2007-01-14 09:42

              Sänd svar till
             BIBLIST - Topics
                 in Nordic
             research library
               user services
                 UNET.SE>

Hej alla användare av BIBLIST,

Jag har under senare tid börjat fundera kring en fråga av personlig
estetisk art som samtidigt kan ha
inverkan på mitt framtida yrkesutövande.

Saken är den, att jag funderar på att skaffa mig en tatuering (jag
arbetar själv som bibliotekarie).
Eftersom man vid arbete i en informationsdisk skall vara representativ
och prydlig, har jag kommit att fundera över
huruvida det finns någon slags policy på chefsnivå på landets bibliotek,
att man exempelvis väljer att i första hand inte
anställa unga bibliotekarier som har en (eller flera) tatueringar
och/eller har piercingar. Framför allt undrar jag vad andra människor
i branschen har för uppfattning om huruvida jag försämrar mina framtida
chanser till anställning, om jag exempelvis råkar ha ett motiv tatuerat
på insidan av höger underarm...

Personligen anser jag att det bör vara högt i tak såväl bokstavligt som
bildligt på våra svenska bibliotek, och att såväl besökare som personal
bör representera ett
tvärsnitt av Sveriges befolkning ur såväl köns-som klass-och kulturellt
perspektiv.

Om det finns någon slags policy (eller oskriven regel) kring frågor som
dessa, vore det snällt om någon initierad hade lust att berätta detta.
Om det saknas en policy, är väl följdfrågan, om det inte borde skapas en?

Tacksam för svar,

Med vänliga hälsningar,

Michael Körnemark,

Vik. skolbibliotekarie.