Subject: Sv: [BIBLIST] Du har redan läst mig !
From: Mats Pettersson <[log in to unmask]>
Date:Wed, 31 Jan 2007 11:43:39 +0100

Hos oss (och i Klippan) har vi en låntagarekategori som vi kallar "komihåg-låntagare". Låntagarna ger oss sitt medgivande om att uppgifterna sparas en längre tid och får tack vare systemet (Bookit) reda på om de försöker låna en bok en andra gång ("Låntagaren har tidigare lånat titeln: 2006-02-01. Skall utlån ske ändå?")

(Funktion fanns även i Btj2000 och har använts i Ljungbyhed sedan 10 år tillbaka. Mycket uppskattat av i låntagare som tidigare hade för vana att titta på bokkorten för att hitta sitt lånekortsnummer och se om de hade lånat boken tidigare.)

Som Göril påpekar har väl funktionen med "sparade lån" tillkommit för att hjälpa talboks-och boken kommer-låntagare.

Ingen Batong eller Inspektion har ännu drabbat oss eller Klippan så vitt jag vet.

Mats Pettersson
Åstorps bibliotek

Det har väl med vilket utlåningssystem man har att göra. På
Detroits tid kunde låntagarna (i ett mindre bibliotek iaf) se på bokkortet om deras nummeer fanns där.
I Bookit registreras lånen för låntagarkategorier 40 ff - men det används mest för talbokslåntagare, så vitt jag vet.
Lånagarens tillstånd krävs naturligtvis, men annars står det varje bibliotek fritt att erbjuda den tjänsten.
Man kanske bör kolla hårddiskens storlek först.

Annars kan man kanske tipsa låntagarna om att ha en liten bok med flikar och själva föra läsedagbok - har träffat låntagare som gör det med stor förtjusning - det ger ju också möjligheten att notera vad man tyckte om boken.

Naturligtvis kan man fixa en excelfil och klistra in från OPAC, men jag tänker, att det är mera användbart för studenter än för ordinarie romanslukare.

Man får inte ha Register. Då kommer Datainspektionen och slår en med
batongen. Men kan man inte tänka sig en form av "dold" registrering,
oknäckbar av FBI och Bodströmmare, som med ett käckt litet pling talar om
att låntagaren faktiskt redan har läst den här boken som han/hon nu
försöker låna. För visst får man låna om böcker och läsa dom om och om
igen, men min (kanske ringa) erfarenhet säger mig dock att det är ganska
vanligt med låntagare som kommer tillbaka och meddelar att dom efter sidan
sju insåg att dom redan läst boken. Jag är inte säker på att det just är
personer i V Götaland som har såna svaga minnesfunktioner. Så visst vore
det en välgärning av någon fiffig datanörd att klura ut ett system som både
håller nyfikna repressiva makter borta och samtidigt besparar folk
besvikelser.  Eller är det en omöjlighet? Finns det alltid en öppen
bakdörr?

Ulf Larson
va Kultur Norrby
Byttorps bibliotek
Fjällgatan 7
50465 Borås
tel 033 357631

--
Meddelandet har kontrollerats mot virus samt skadligt
innehåll av MailScanner och förmodas vara säkert.

MVH
Göril Thyresson
Alléskolans bibliotek
694 80 Hallsberg