Subject: SV: [BIBLIST] Kvinnors själ ?
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Wed, 31 Jan 2007 09:26:34 +0100

Karin Almbladh övertolkar för att inte säga vantolkar min insändare.
Visst ska böcker som avslöjar skrönor och dylikt finnas i biblioteket.
Däremot ser jag ingen poäng i att skaffa böcker som sprider skrönor som om de var sanna.

Och handen på hjärtat: det är tack och lov vad biblioteken gör, och det beror inte på min märkliga inställning. Min påverkan på bibliotekens inköpspolicy begränsar sig till en bok av Lars Jansson som kom ut för fyra och ett halvt år sedan och som tack vare mig många bibliotek avstod från att skaffa den. Det var min lilla insats för att bromsa sverigedemokraternas framgångar. Andra sitter bara och förfasar sig över dem men gör ingenting.

Bibliotekens pengar kan knappast slösas på nonsenslitteratur när det fortfarande fattas pengar för att köpa värdefull och utvecklande litteratur.

Man får samtidigt inte sammanblanda KB:s och Lunds universitets biblioteks roll och vissa specialbibliotek som Immigrant-institutets som bevarande av allt tryckt, och numera även elektroniska verk, med övriga bibliotek i landet. Bevarande- eller depåbibliotek har en helt annan roll än vanliga folkbibliotek eller vanliga universitetsbibliotek. Det är redan andra gången på kort tid som man i BIBLIS-debatten sätter KB:s regler som norm.

Miguel Benito

Miguel Benito
Högskolan i Borås
501 90 Borås, Suecia