Subject: Re: Du har redan läst mig !
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 30 Jan 2007 22:13:23 +0100

Ulf Larsson wrote:

> Man får inte ha Register. Då kommer Datainspektionen och slår en med

Man får upprätta nästan vilka register som helst, bara man har de
registrerade personernas samtycke.  Det är därför du måste
underteckna att du samtycker när du skaffar ICA-kort och liknande.
Det är en helt annan sak att biblioteken har valt att ha som
princip att radera all information om vem som lånat vilken bok,
efter att den är återlämnad.  Det krävs inte av lagen.

> Så visst vore det en välgärning av någon fiffig datanörd att
> klura ut ett system som både håller nyfikna repressiva makter
> borta och samtidigt besparar folk besvikelser.  Eller är det en
> omöjlighet? Finns det alltid en öppen bakdörr?

Eftersom systemet måste kunna besvara frågan om X har läst bok Y,
så kan den frågan besvaras även när polisen frågar.  Systemet
behöver dock inte behöva kunna lista alla böcker som X har läst,
och inte heller vilka personer som läst bok Y.  Matematiskt kan
problemet liknas vid lås och nyckel: Passar den här nyckeln i det
här låset?  Det är en helt annan fråga än: Vilka är alla nycklar
som passar i det här låset?  Eller: Vilka är alla lås, där den här
nyckeln passar?  Men i praktiken blir även dessa frågor möjliga
att besvara, eftersom allt som krävs är en uttömmande sökning över
alla personer (bara 9 miljoner i Sverige) och alla böcker (bara 9
miljoner poster i Libris).  Så om informationen över huvud taget
lagras, krypterad eller ej, så kan nog polisen få reda på den.
Och därmed är vi tillbaks på frågan om biblioteksetiken.

Amazon.com minns vilka böcker du har köpt från dem och dessutom
kan du kryssa i vilka andra böcker som du redan äger.  Betygen du
sätter på köpta och redan ägda böcker används som bas för
rekommendationer för nya böcker, som du kanske vill köpa.  Dina
låntagare kan redan idag använda Amazon.com som en personlig
minneslista för vad de har läst. En fördel är att de då även kan
markera böcker som de läste i skolan, och som de aldrig har lånat
på ditt bibliotek.  Och Amazon.com har man ju "alltid med sig",
även om man flyttar till en annan kommun och ett annat bibliotek.

En annan sajt är LibraryThing.com, som låter användaren inventera
sitt personliga bibliotek och få rekommendationer på böcker, men
som dock inte är en bokhandel själv.

Jag vet inte om de svenska nätbokhandlarna har motsvarande
funktioner, men inget (utom möjligen Amazons patent?) hindrar dem
eller vem som helst från att utveckla en sådan funktion.

Huruvida det är lämpligt för biblioteken att informera om
kommersiella sajter av det här slaget, överlåter jag åt läsaren
att bedöma.  Funktionaliteten finns helt klart.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])