Subject: Du har redan läst mig !
From: Ulf Larsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 30 Jan 2007 17:05:15 +0100

Man får inte ha Register. Då kommer Datainspektionen och slår en med
batongen. Men kan man inte tänka sig en form av "dold" registrering,
oknäckbar av FBI och Bodströmmare, som med ett käckt litet pling talar om
att låntagaren faktiskt redan har läst den här boken som han/hon nu
försöker låna. För visst får man låna om böcker och läsa dom om och om
igen, men min (kanske ringa) erfarenhet säger mig dock att det är ganska
vanligt med låntagare som kommer tillbaka och meddelar att dom efter sidan
sju insåg att dom redan läst boken. Jag är inte säker på att det just är
personer i V Götaland som har såna svaga minnesfunktioner. Så visst vore
det en välgärning av någon fiffig datanörd att klura ut ett system som både
håller nyfikna repressiva makter borta och samtidigt besparar folk
besvikelser.  Eller är det en omöjlighet? Finns det alltid en öppen
bakdörr?

Ulf Larson
va Kultur Norrby
Byttorps bibliotek