Subject: Re: Digitalisering av bidrag till Sveriges officiella statisti k (BISOS). Kan något biblitotek skänka BIS OS-häften till oss?
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Thu, 25 Jan 2007 17:22:18 +0100

Norrmosse Rolf-Allan IP/INFO-S wrote:

> SCB har beviljats medel från Riksbankens Jubileumsfond

Grattis!

> SCB kommer att publicera och tillgängliggöra digitala BISOS på
> Internet och i Libris. Webbpresentationen kommer att bli på
> svenska och engelska. Den digitala BISOS kommer att få klickbara
> bokmärken och innehållsförteckningar. Viss del av verket kommer
> även att teckentolkas.

Hela materialet är, om jag ser rätt i Libris, utkommet före 1920
och kan betraktas som fritt från upphovsrätt.  Ni har fått pengar
för att göra jobbet, så SCB har ingen egen investering att skydda.

Kommer resultatet, de inscannade bilderna, att spridas fritt,
eller kommer SCB att lägga krokben i vägen för detta?  För att
ställa frågan på sin spets: Kan jag få en kopia av de 200.000
inscannade bilderna i hög upplösning till Projekt Runeberg?

I en rättvis värld kunde man tycka att Riksbankens och andra
fonder skulle ställa fri spridning som villkor för att dela ut
medel till digitalisering, men så är inte fallet.  Det finns
tyvärr gott om exempel på digitaliseringsprojekt, som gör vad de
kan för att förhindra fri spridning utanför den egna webbplatsen.

> BISOS är indelat i 23 ämnesområden. Totalt består verket i stort
> format (30 x 25 cm) av cirka 200 000 sidor text och tabeller
> fördelat på cirka 200 volymer eller flera tusen häften. BISOS är
> mycket använt och hårt slitet. Det tillhör Sveriges kulturarv.

Projekt Runeberg som helhet består av 400.000 inscannade boksidor,
varav 45.000 utgörs av Nordisk familjebok.  De inscannade bilderna
i hög upplösning får kopieras och spridas fritt.  Åtminstone
sätter Projekt Runeberg inga krokben i vägen för detta.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])
  Projekt Runeberg - fri nordisk litteratur - http://runeberg.org/