Subject: Re: En fråga gällande policy
From: Maria Andersson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 22 Jan 2007 11:02:54 +0100

Nja, frågan är väl om det argumentet håller. Jag är ingen vän av body
modification men någon väsenskillnad mellan hål i örsnibbarna och i till
exempel ögonbrynet eller näsvingen finns väl knappast?

Vad gäller tidigare uttalande om kroppsutsmyckningar som provokationer
betvivlar jag att flertalet som gör dem ser dem så /idag/ när det rör sig om
vanligare varianter som i vissa yngre grupper tycks vara mer regel än
undantag.
En annan femma är att det kan vara lämpligt att informera (vem som i så fall
bör göra det är en annan historia) vissa yngre åldersgrupper både om att
deras utsmyckningar kan komma ses som sådana och om eventuella sociala
konnotationer som kan läsas in av /vissa/ betraktare. Det kan ju vara
tråkigt att gå och provocera helt ovetande. Tanken går osökt till
återkommande kepsdebatter där den ene ser tillbehöret som en neutral
modeaccessoir och den andre bruk inomhus som allt från onödigt till ohyfsat.

En diskret diamant i näsvingen har jag för övrigt sett även hos en 55+
Gudrun Sjödén-tant ;-)

Maria