Subject: Re: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Ang. [BI B
From: mikael vikman <[log in to unmask]>
Date:Sat, 20 Jan 2007 06:12:46 +0100

Det är ingen i debatten som funderat över om det är olika lämpligt att ha
"olika" bibliotekarier beroende på vilket bibliotek du jobbar på? Jag skulle
kunna tänka mig att det är mycket lämpligt att ha en bibliotekarie med slöja
eller kastmärke i en invandrartät del av en stad, liksom att det är mycket
lämpligt att ha en långhårig hårdrockare eller en piercad, tatuerad tjej på
ett ungdomsbibliotek.

Vidare: man representerar självklart sin arbetsplats, men också; som
bibliotekarie jobbar du INTE för din arbetsplats eller din chef i första
hand (iallafall enligt min mening),  utan för de besökare du har. Vad jag
vet har vi bibliotekarier fler typer av besökare än välklädda medelålders
damer eller herrar (nästan oavsett vilket bibliotek vi jobbar på), vilket
gör att det, enligt min mening enbart är en fördel om också tatuerade
hårdrockare eller piercade, svarthåriga tonåringar som besökare kan
identifiera sig med någon på biblioteket.

mvh:
Mikael Vikman
Bibliotekarie, Celsiusskolans gymnasiebibliotek

(f.d långhårig, dock fortfarande hårdrockare, dessutom snart tatuerad)

Dela med dig av dina foton på Windows Live Spaces http://spaces.live.com/