Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Ang. [BI BLIST] En fråga g äl lande po licy (ut t alad s o
From: Carl-Henrik Berg <[log in to unmask]>
Date:Fri, 19 Jan 2007 00:25:07 +0100

(Svarar på mitt eget inlägg som en uppföljning...)

Jag är inte ute efter förbud mot religiösa symboler i våra informationsdiskar - det kan ju hursomhelst aldrig bli genomförbart under vår livstid. Vad jag vädjar om är lite mer av eftertanke hos dem som inte är piskade att använda ett sådant attribut. Vem är det egentligen som är naiv här? Du gode kristne som bär ditt kors om halsen, är det verkligen så viktigt för din identitet att du inte kan låta det vila under de få timmar då du ska möta bibliotekets besökare? Sitter kraften bara i det synliga korset? Varför redan från första början bränna möjligheten att agera neutralt? För mig är detta egocentricitet och etncentricitet på en och samma gång - faktiskt brist på professionalitet, omdöme och respekt för andra trosriktningar (eller möjligen en obotlig rädsla för dagaktiva vampyrer).

Carl-Henrik Berg

Strängnäs bibliotek (tomater i olika mognadsstadier finns att köpa ett stenkast bort)