Subject: Ang: [BIBLIST] SV: Re: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] En fråga g äl lande policy (ut ta lad s o
From: Karin Lögdberg <[log in to unmask]>
Date:Wed, 17 Jan 2007 09:44:02 +0100

Nej, anorektiker ska inte visa sig i baddrkt i simhallen. Inte av hnsyn till andra, utan till sig sjlva.
Hjrliga hlsningar,
Karin Lgdberg

Men vart gr grnsen fr vilken hnsyn man ska visa andra? Vad mnniskor cklas av r ju hgst individuellt, det ser man ju inte minst p amningsdebatten i media just nu. Ska man avst frn att amma fr att mnga tycker att det r ckligt? Ska verviktiga tvingas banta? Ska anorektiker inte f visa sig i badhuset? Ska homosexualla inte kyssas offentligt? Fr man vara ful? Fr man ha kort kjol? r silikonbrst ocks tortyr? Fr man vara skrmmande snygg? Fr man ha talfel? En del frstr inte sknsk dialekt, ska den arbetas bort? Fr man sminka sig vldigt mycket eller inte alls? Fr man vara feminist fast det skrmmer en del? Fr man vara vldigt blek p sommaren eller bita p naglarna? Fr man ha ful frisyr eller vara omodern? r det okej att inte frga hret om man r grhrig? Eller att ha amputerade kroppsdelar?

  Ska man lta sig styras av vad ngra f tycker r provocerande, eller ska man leva som man sjlv vill? Och visst kan man anpassa sig till rdande kldkod, men d fr jag kl mig som en 20-rig student i tajta klder och jag mste pierca naveln. Det verkar s jobbigt. Och tnk om ngon blir provocerad fr att jag inte klr mig efter min lder, eller fr att jag har fel mrken p jeansen?

  Har man levt ett helt liv som tanter har s mste de vl rimligtvis ha vant sig vid att se saker de inte tycker om ibland?

  /Lizette
  En aspekt som man tycks ha glömt....
Den rent fysiska känslan av att se en person med nålar och ringar instuckna lite här och var.
Jag, och säkert många andra, blir fysiskt illamående av sånt. Om man visar operationer, obduktioner eller tortyr av annan art på TV är det tillåtet för mig att blunda, vilket jag faktiskt gör. Men vad skulle den piercade bibliotekarien tycka om att tanten som kommer och frågar var deckarna står blundar vid åsynen av hans/hennes alla olika perforeringar? Naturligt vis skulle han/hon bedöma mig som intolerant och mossig.
Hälsn Tove K. KB och *rebro

Stava rtt! Stava ltt! Yahoo! Mails stavkontroll tar hand om tryckfelen och mycket mer! F den p http://se.mail.yahoo.com