FW: [BIBLIST] robinsonader

Anders Johansson <[log in to unmask]>

Mon, 15 Jan 2007 13:45:13 +0100

text/plain

Haha!
Delvis ett svar på Carl-Henrik Bergs fråga. Jag lyckades med det omvända, nämligen att skicka ett svar avsett för Biblist till en enskild deltagare.
-Anders

-----Original Message-----
From: Anders Johansson
Sent: den 15 januari 2007 12:19

Hej
En bok som kanske skulle kunna halka med som en robinsonad är:

Titel: Fatuhiva : tillbaka till naturen / Thor Heyerdahl ; övers.: Brita Edfelt
förlag/år: Stockholm : Forum, 1975 ; (Stockholm : Bonnier)
ISBN: 91-37-05772-3

Ensamma på en öde ö med allt vad detta innebär, är huvudingredienser i boken. Hela äventyret var förstås frivilligt om än dramatiskt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fatuhiva_-_Tillbaka_till_naturen

Flugornas herre av William Golding brukar väl också dyka upp under högstadie- eller gymnasieåren.

Har inte Den hemlighetsfulla ön av Jules Verne drag av robinsonäventyr också? Det var längesedan jag läste den nu.

Sedan googlade jag på begreppet "robinsonader" och hittade bl.a. följande dokument:
http://www.skolutveckling.se/arkiv/skolbib/doc00014.doc

Word-filer är riskabla. Men ett halvgammalt dokument och ett väluppdaterat antivirusprogram gav mig mod i barm:

För att inga fler ska behöva riskera något kommer här en kopia:

ROBINSONADER

Författare Titel Signum

Andersen, Leif Esper Träl och fri uHce

Ballantyne, R M Korallön Hcg/uHce

Coetzee, J. M. Mr Foe Hce

Alex Garland Beach Hce

Golding, William Flugornas herre Hce

Haushofer, Marlen Väggen Hce

Irvine, Lucy Strandsatta Nra

Jersild, P C Ledig lördag Hc

Le Clézio, Jean-Marie Gustave Skattsökaren Hce

Martel, Yann Berättelsen om Pi Hce

Neale, Tom En ö för mig själv Nrcb

Rhodes, Evan H Prinsen i Central Park Hce

Silberstang, Edwin Övergiven Hce

Tetzner, Lisa De skeppsbrutnas ö Hcg

Theroux, Paul Moskitkusten Hce

Tournier, Michel Fredag eller ett liv i frihet uHce

Verne, Jules Den hemlighetsfulla ön Hcg/Hce

Wheatley, Dennis Spanska guldet Hce

Wyss, J D Den schweiziske Robinson Hcg

LÄNKAR

http://www.skolweb.vaxjo.se/skolbiblioteksforum/robinsonader.htm

http://www.mhbibl.aland.fi/barn/urval/robinsonader.html

---
Utan snus i trettio dagar, försmäktar vi på denna ö.
Anders Johansson
Högskolebiblioteket i Skövde