Subject: Re: Förlagen mjölkar universi teten
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 20 Dec 2006 09:54:08 +0100

Vart tredje år ska KB till regeringen lämna in en rapport med en analys av
utvecklingen vid de vetenskapliga biblioteken i Sverige.

Den senaste som lämnades in var i december förra året och omfattade åren
2002-2004.
http://www.kb.se/bibsam/statistik/3arsrapp/trearsrapp2002_2004_medbilagor_ochtabeller.pdf

Ingenting sägs om den utarmning och likriktning av bibliotekens
samlingar som pågår
och ingenting om den stora omfördelning av resurser från hum/sam till
STM som ägt
rum. 2002 gick 59% av medieanslagen till tryckta medier, 2004 var
siffran nere i 45%.
(sid. 21). Nyförvärvet på högskolebiblioteken av tryckt material har
minskat för varje
år 2002-2004. (sid 21)

Rapporten konstaterar helt korrekt att: "Övergången från tryckta till
elektroniska tid-
skrifter har medfört stora förändringar för forskningsbiblioteken". Men
sen diskuteras
inte dom negativa konsekvenserna utan enbart dom positiva: antalet
e-tidskrifter på
UH-biblioteken har ökat med 32% under dessa år "tillgången till
information har ökat
väsentligt". Enligt BIBSAM som sammanställer statistiken ser man inga
negativa
konsekvenser av detta.

BIBSAM har hävdat i andra sammanhang att det förvärv som skedde före
e-paketen
varit felaktig med hänvisning till en undersökning gjord i den
amerikanska delstaten
Ohio. En dansk kollega hävdade redan år 2000 att förvärvspolitiken är
stendöd och
att den med förtroende kunde överlämnas till dom kommersiella aktörerna.

Dom största amerikanska forskningsbiblioteken har dock sagt upp jättepaketen
för att inte förlora kontrollen över förvärvsprocessen och
medieanslaget. Även
i Europa har åtskilliga konsortier insett dom negativa konsekvenserna
och åter-
gått till en mer balanserad och kontrollerad förvärvsprocess. Statistik
visade på
mycket ojämn användning av innehållet i paketen och allt större andel av
anslagen
gick till paketen på bekostnad av allt annat. Delar av forskarsamhället
fick betala
ett allt för högt pris.

Att dansa med ulvar även om musiken (antal miljoner nedladdningar)
spelas på högsta nivå kan inte dölja verkligheten.

En positiv konsekvens är att forskarna själva via "open access" försöker
återta kontrollen över den vetenskapliga publiceringsverksamheten från
vinstmaximerande globala tidskriftsindustrier.

Jan

--
Förste bibliotekarie<br>
Goteborgs universitetsbibliotek<br>