Subject: Re: Bakerrapporten om Irak (eller Googlebot vs Bibliotekarie)
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 19 Dec 2006 13:59:02 +0100

Nicholas Mackenzie wrote:

>Hej
>
>Så Jan har gjort samma jobb som Googlebot gjorde för ett bra tag sedan.

Jag känner mig redan som en robcop, men jag tror att  sökmaskinen och
bibliotekarien har gjort olika saker. Maskinen gör allt, biblitotekarien
har gjort ett urval enligt urgamla förvärvsprinciper, relevans, kvalité etc.

> Tja, kanske inte riktigt, där finns ju kontrollerade ämnesord (till skillnad från Googlebot som indexerat fulltexten) och författare som kunde ha auktoriserats om katalogisatören lagt ner lite mer tid på posten. Nåväl, posten finns numera i Libris och det är säkert bra.
>
>Vad jag inte förstår är vad Jan vill att vi katalogisatörer ska göra. Ska vi surfa runt på internet och sedan lägga in alla fritt tillgängliga e-resurser i våra bibliotekskataloger?

Katalogisatörer katalogiserar och förvärvare förvärvar. Vi har aldrig
förvärvat all världens litteratur utan alltid gjort ett urval. Vi kommer
aldrig att "lägga in alla fritt tillgängliga e-resursen i våra
bibliotekskataloger". Under den Gutenbergska epoken så vände vi oss till
boklådor, antikvariat och bokförlag för att köpa in det lilla av allt vi
ville köpa in för vår låntagare. Idag får vi surfa omkring på internet
för att finna det som är värdefullt.

> Ska Libris samt våra egna lokala kataloger följa efter i Googlebots fotspår och göra jobbet på nytt, men skriva ner informationen på biblioteksspråk (MARC) i våra biblioteksdatabaser?

Nej, det ska vi inte.

> Är detta verkligen en hållbar framtida strategi?

Nej, det är det inte.

> Hur många moderorganisationer kommer att acceptera detta på längre sikt?

Varför skulle någon göra det överhuvudtaget?

> Ska vi verkligen lägga den lilla tid vi har över på att katalogisera e-resurser som våra användare antagligen för länge sedan redan hittat via Google istället för att försöka finna en mer framåtblickande strategi?

Nu börjar det bli intressant. Menar Du att Google ska ta hand om
e-resurser och biblioteken p-resurser? En slags arbetsdelning alltså?
Jag menar nog att våra användare ska hitta både p-resurser och olika
typer av e-resurser i våra kataloger. Vi kommer aldrig att ha allt utan
enbart ett relevant och intelligent urval för våra låntagare.

Fakturm är att vi inom några år kommer att ha tillgång till miljontals
fria e-böcker. Inget bibliotek är intresserade av samtliga men sannolikt
av 10.000-tals. Dessa kommer att behövas väljas ut och katalogiseras.

>Men jag kommer inte att lägga något krut på att katalogisera fritt tillgängliga e-resurser i Libris eller vår lokala katalog förrän jag fått lite fler svar.

Det finns uppgifter som tyder på att intresset för "fritt tillgängliga
e-resurser" är betydande. Google är ett förstaalternativ för dom flesta
idag. Är inte det svar nog?

> Och fram till dess är jag less på att, tillsammans med landets alla katalogisatörer, så gott som dagligen bli kritiserad av någon som tror sig ha alla svar men som enligt min mening inte ens ställer de rätta frågorna (ojdå, så kom vi till pudelns kärna till slut).

Jag tror att även katalogisatörer måste följa med i utvecklingen, inte
bara vi andra som försöka skapa bra bibliotek.

Vänliga hälsningar

>Nicholas Mackenzie (som skrev detta mejl på sin fikarast och genom detta vill säga att åsikterna i detta mejl är mina egna och inte, nödvändigtvis, mitt biblioteks)

För att konkretisera vad det är där ute på internet som bör inkluderas i
alla bättre bibliotekskataloger så följer här en lista med några
exempel. Om någon är intresserad så har jag en lista på 25 sidor med
källor för dom över 12.000 fria e-böcker som jag katalogiserat sedan
november förra året.

Jan

eScholarship Editions
http://content.cdlib.org/search?sort=title&relation=escholarship.cdlib.org&style=eschol&rights=Public

Summa: ca 500 fria e-böcker

IDEAS. History of Economic Thought Books, McMaster University Archive
for the History of Economic Thought
http://ideas.repec.org/s/hay/hetboo.html
Summa: 304 fria e-böcker  Cornell University Library
http://historical.library.cornell.edu/cdl/browse.html Historical
monographs collection
Summa: 81 fria e-böcker
http://historical.library.cornell.edu/math/browse.html Historical math
monographs
Summa: 240 fria e-böcker

Monumenta Germaniae Historiae digital
http://www.dmgh.de/
Summa: 194 fria e-böcker

RAND Corporation
http://www.rand.org/pubs/online/
Summa: 144 fria e-böcker

Bartleby.com
http://www.bartleby.com/
Summa: 136 fria e-böcker

National Academies Press
http://www.nap.edu/
Summa: 127 fria e-böcker

Columbia International Affairs Online
http://www.ciaonet.org/frame/wpsfrm.html
Summa: 127 fria e-böcker

Council for British Archaeology
http://ads.ahds.ac.uk/catalogue/library/cba/rrs.cfm?CFID=125785&CFTOKEN=7641553

Summa: 91 fria e-böcker

Fritt tillgänglig via European Union Institute for Security Studies
http://www.iss-eu.org/public/content/chaile.html
Summa: 79 fria e-böcker

Digitale Bibliothek, Münchener Digitalisierungszentrum
http://mdz1.bib-bvb.de/~mdz/sammlungen.html
Summa: 74 fria e-böcker

Fritt tillgänglig via Proceedings of the British Academy vol. 51 onwards
http://www.proc.britac.ac.uk/cgi-bin/somsid.cgi?page=volumes/index&session=935095A

Summa: 48 fria e-böcker

Library of Iberian Resources Online, LIBRO
http://libro.uca.edu/author.htm
Summa: 47 fria e-böcker

University of Illinois Press E-Book Library
http://www.press.uillinois.edu/epub/main.html
Summa: 44 fria e-böcker

Worldwatch Institue
http://www.worldwatch.org/pubs/