Subject: Re: Bakerrapporten om Irak (eller Googlebot vs Bibliotekarie)
From: Nicholas Mackenzie <[log in to unmask]>
Date:Tue, 19 Dec 2006 11:19:49 +0100

Hej

Så Jan har gjort samma jobb som Googlebot gjorde för ett bra tag sedan. Tja, kanske inte riktigt, där finns ju kontrollerade ämnesord (till skillnad från Googlebot som indexerat fulltexten) och författare som kunde ha auktoriserats om katalogisatören lagt ner lite mer tid på posten. Nåväl, posten finns numera i Libris och det är säkert bra.

Vad jag inte förstår är vad Jan vill att vi katalogisatörer ska göra. Ska vi surfa runt på internet och sedan lägga in alla fritt tillgängliga e-resurser i våra bibliotekskataloger? Ska Libris samt våra egna lokala kataloger följa efter i Googlebots fotspår och göra jobbet på nytt, men skriva ner informationen på biblioteksspråk (MARC) i våra biblioteksdatabaser? Är detta verkligen en hållbar framtida strategi? Hur många moderorganisationer kommer att acceptera detta på längre sikt? Ska vi verkligen lägga den lilla tid vi har över på att katalogisera e-resurser som våra användare antagligen för länge sedan redan hittat via Google istället för att försöka finna en mer framåtblickande strategi?

Jag har själv inte svaret på dessa frågor, och när jag följer den i vissa avseenden angränsande debatten på ngc4lib - http://dewey.library.nd.edu/mailing-lists/ngc4lib/ - verkar det inte som om man har några givna svar på andra håll i världen. Men jag kommer inte att lägga något krut på att katalogisera fritt tillgängliga e-resurser i Libris eller vår lokala katalog förrän jag fått lite fler svar. Och fram till dess är jag less på att, tillsammans med landets alla katalogisatörer, så gott som dagligen bli kritiserad av någon som tror sig ha alla svar men som enligt min mening inte ens ställer de rätta frågorna (ojdå, så kom vi till pudelns kärna till slut).

Vänliga hälsningar

Nicholas Mackenzie (som skrev detta mejl på sin fikarast och genom detta vill säga att åsikterna i detta mejl är mina egna och inte, nödvändigtvis, mitt biblioteks)