Subject: Det ekar tomt
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 5 Dec 2006 16:04:53 +0100

Hej,

Gör man en rundvandring och browsar bland dom nästan
2.500 fria vetenskapliga tidskrifterna som finns i DOAJ,
Directory of Open Access Journals så stöter man inte på
några svenska tidskrifter.

Det är märkligt när man betänker att så många tunga
institutioner undertecknat Berlin-deklarationen om fri
publicering.

För det finns vetenskapliga tidskrifter som ges ut i Sverige
om jag inte missminner mej. I stort sett samtliga är sub-
ventionerade av Vetenskapsrådet. Rådet skulle kunna
ställa krav på exempelvis att artiklarna ska vara fritt
tillgängliga säg inom sex månader. Det är väldigt vanligt
utomlands. Även Kulturrådet subventionerar tidskrifter
och undertecknat Berlin-deklarationen men tycks inte
heller ha gått längre än så, vilket jag inte tror är meningen.

Den häftigaste tidskriften som jag stötte på i DOAJ kanske
kan intressera något bibliotek. Den heter Fast Capitalism
och bland redaktörerna ingår Uppsalprofessorn Göran
Therborn som en gång i tiden även ingick i redaktionen
för New Left Review. I redaktionen ingår många av vår
tids främsta forskare, teoretiker och tänkare vilket borgar
för högsta kvalité.

http://www.uta.edu/huma/agger/fastcapitalism/2_1/board2006.html

En vädjan från ett mörkt och regnigt Göteborg

Jan

--
Förste bibliotekarie<br>
Goteborgs universitetsbibliotek<br>