Subject: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Bok om anhörig til l funktionshindr a d.
From: Quick Mona <[log in to unmask]>
Date:Thu, 9 Nov 2006 21:41:18 +0100

En anmärkning kring detta: Jag har nyligen kollat på SAB-signum för olika funktionshinder och upptäckt att biblioteksvärlden har en märkligt sätt att placera olika funktionshinder. För synskada och rörelsehinder Ohfh, för utvecklingsstörning ofta Vl när man förklarar själva funktionshindret, men Ohfh för vardagligt liv. För autism oftast Vl. För dyslexi uteslutande Eu! Man har alltså accepterat den av vissa lärare förfäktade teorin (numera totalt motbevisad) att är dyslexi bara är ett inlärningsproblem, inte ett egentligt funktionshinder. (Numera tillhör dyslexi de "erkända" funktionshindren - dags för SAB att justeras?)

Att kalla ett medfött eller förvärvat funktionshinder för psykisk sjukdom blir märkligt i mina lekmannaöron - för mig är en sjukdom något som kan behandlas, mer eller mindre framgångsrikt. En utvecklingstörd person slutar ju aldrig att vara det, och ibland finns det ju både en psykisk och fysisk del i funktionshindret (ex. klumpighet).

I vilket fall räknas definitivt utvecklingsstörning till funktionshinder, i vissa omsorgskretsar har man gått så långt att man inte vill säga "utvecklingsstörning" utan alltid kallar det "funktionshinder" (och blir förvånad när man påpekar att det blir missvisande eftersom det finns flera funktionshinder.)

Mona Quick