Subject: Re: Dubbla poster i Libris: tryckt och e-version
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 9 Nov 2006 10:31:51 +0100

Hej,

Enligt mina erfarenheter är det vanligt med två ISSN
för tidskrifter vilket enligt regelverket det ska vara eftersom
det handlar om två olika utgåvor.Men mina erfarenheter
omfattar bara fria e-tidskrifter. I den förträffliga och
utmärkta tyska EZB, Elektronische Zeitschriftenbibliothek
så skiljer man på P-ISSN och E-ISSN vilket är väldigt
bra för det är redan nu förvirrande med att det inte
går att se om ett ISSN nummer avser den tryckta eller
den elektroniska versionen.

Projekt Runeberg som digitaliserat många äldre svenska
tidskrifter har inte heller något ISSN för dessa utgåvor.

Bland dom nästan elva tusen fria e-böcker som jag
har förvärvat så har det bara förekommit en gång att en
digitaliserad bok fått ett ISBN nummer trots
att enligt samma internationella regler det ska vara två
olika ISBN nummer.

Vad jag undrar över är om e-boken görs tillgänglig både
i pdf och html om då båda ska ha separata ISBN. Jag
misstänker det men vet inte.

Om en fri e-bok finns i flera digitaliserade utgåvor så
har dessa olika URL:er men ibland får boken en ny URL
när den finns i ett annat sammanhang än den ursprungliga,
vilket kommer att skapa förvirring så småningom.

Nu tycker man nog att biblioteken borde vara föregångare
men jag har inte sett några nya ISBN:er för det som man
har i digital form i sina arkiv för exempelvis avhandlingar
och andra publikationer som förvaras där.

Min slutsats:  även elektroniska versioner är värda ISSN
och ISBN. Det är unika utgåvor och inte något slags
bihang till den "riktiga tryckta" versionenerna.

I all hast nedkastat

Jan

--
Förste bibliotekarie<br>