Re: Bibliotekarier i litteraturen de senase tio åren

Kerstin Rydbeck <[log in to unmask]>

Sun, 12 Nov 2006 21:16:58 +0100

text/plain

Jag har skrivit om just bibliotekarier i litteraturen för ett par år
sedan. Artikeln som har titeln ”Från argsint tråkmåns till farlig
sexbomb. Om bibliotekariestereotyper i modern fiktionsprosa och deras
ursprung” finns publicerad i antologin Från handskrift till XML:
Informationshantering och kulturarv, s. 107−146. Red. Kerstin Rydbeck.
Uppsala 2003.

Ungefär samma artikel finns emellertid även elektroniskt publicerad
under titeln:
Från arg tant med knut till farlig sexbomb − om
bibliotekariestereotyper i ord och bild. Paper framlagt vid NIKK:s
nordiska kvinnorörelsekonferens i Reykjavik, 10-12 juni 2004, inom
sessionen ”Medier och kvinnorörelser”
http://www.nikk.uio.no/arrangementer/konferens/island04/papers.html

Här redovisar jag en rad exempel på skönlitteratur från de senaste 20
åren där bibliotekarier figurerar.

mvh
/kerstin Rydbeck
universitetslektor i biblioteks- & informationsvetenskap
prefekt vid Inst. för ABM, Uppsala universitet