Subject: Skrivtips vid utlandsvistelse
From: Miguel Benito <[log in to unmask]>
Date:Thu, 24 Aug 2006 14:09:46 +0200

Miguel Benito
Högskolan i Borås
501 90 Borås, Suecia
http://www.taranco.eu/
Hej,
>Sitter just nu i Lübeck (därför lite underliga tecken, jag >ber om ursäkt).

Det är många av oss som är utomlands och som plötsligt upptäcker att det inte går att skriva "å" på svenska.

I somras medan jag badade i medelhavet kom på en enkel lösning som inte kräver teknikkunskaper.

Man kopierar helt enkelt bokstaven 'å' från annan text(ofta finns 'å' redan i texten man svarar på, i annat fall är det bara att öppna en svensk sida, vilken som), och följande gånger är det bara att trycka på ctr-v varje gång man behöver å-et.

Det finns säkert andra sofistikerade former, men den här är busenkel.

Och apropå kanon, hade vi inte för några år sedan en lista "århundradens böcker"? Det är bara att komplettera med äldre och nyare titlar och saken är klar. Jag ser inte kanon som något negativt, utan som en hjälpmedel i olika sammanhang. Problemet uppkommer när den görs till en politisk partis profilfråga utan att ha klart för sig syftet med det hela.