Subject: Sv: [BIBLIST] ang bibliotekskort men fr ån en annan synvinkel
From: Gunilla Genberg <[log in to unmask]>
Date:Thu, 8 Jun 2006 16:22:12 +0200

Lysande! Även om personer som saknar leg,  framför allt -  barn och ungdomar - behöver någon form av lånekort.  Jag har också i många år undrat över varför automaternas funktion ska styra diskussionen kring lånekort. Varför automaterna inte kan anpassas till verkligheten?

Gunilla Genberg
Perstorps bibliotek

Hej, jag har länge undrat varför man inte enbart kan använda
legitimation som lånekort? Lånekorten är dyra, i många fall har inte
låntagaren med sig kortet utan måste ändå använda sitt leg. Och
lånekortsautomater kan väl utformas så att legitimation med pinkod kan
användas, istället för kort och pinkod?
Det är ett evigt tjat vid lånediskarna om att kort alltid måste tas med,
att de är personliga, att man inte bör låna på varandras osv, använder
man legitimation kanske sådana diskussioner försvinner.

En tanke från en nybakad bibliotekarie/ Ida Norberg