Subject: Nytt nummer av Cora ute nu!
From: "cora.se" <[log in to unmask]>
Date:Sat, 26 Mar 2005 23:47:08 +0100

Bokhyllan hemma var min lekplats när jag var liten. Jag lekte att den
var en stor kyrkorgel. När jag drog ut en bok en aning ur bokhyllan
hördes en ton. På det viset komponerade jag osannolikt vacker och
mäktig kyrkomusik. Hur tonen klingade bestämdes av bokens utseende och
innehåll. Fröding i rött läder och guldsnitt hade sina klanger, vackra
och sorgliga, medan till exempel Strindbergs Lycko-Pers resa var
ettrigt vass i klangen. Så böcker kan användas till mycket…*

Så berättar konstnärinnan Kerstin Högstrand i nya numret av
kulturtidskriften Cora, där du också hittar politiskt hett stoff,
bildreportage, litterära möten och recensioner .
Konstnärerna Lars Lerin och Kerstin Högstrand, två besläktade själar,
skriver brev till varann i Tröstpriser och sidovinster, en bok under
arbete.   I Pepparrot och björnskinka skriver Vivi Edström om Selma
Lagerlöf.
Unionsupplösningen år 1905. Det var kvinnorna som räddade freden, anser
Inger Hammar och tittar på förlorarnas historia.  Mårbacka, ständigt
lika aktuellt med nygamla bilder. Och kommer Kiruna att bli ett nytt
Klondyke? I Småland håller ett helt nytt landskap på att ta form...Sist
men inte minst - Coras gästkrönikör: Författarinnan Fateme Behros

Du kan prenumerera på Cora genom att gå in på vår hemsida  www.cora.se
eller skicka mejl till redaktionen [log in to unmask] eller beställa genom
BTJ.

Trevlig läsning!
önskar
Yvonne Ihmels