Subject: Re: Libris nya look
From: Miriam Nauri <[log in to unmask]>
Date:Fri, 11 Jun 2004 11:28:09 +0200

Numera är trunkering tillåtet både i formuläret för enkel- och för
utökad sökning. Det är en mycket välkommen förbättring! Tyvärr är
möjligheten att förfina sin sökning med hjälp av trunkering av sab-kod
starkt begränsad, då man enbart får trunkera efter minst tre tecken.
I hjälptexten hänvisas den som vill söka på SAB-koder till det Booleska
formuläret eller till ämnesträdet. Dessa är iofs bra redskap, men varför
inte tillåta trunkering på en eller två bokstäver just i fältet för
sökning på klassifikation?
Argumentet att det skulle bli för tunga sökningar tror jag inte stämmer
eftersom det är ytterst sällan som man gör en trunkerad SAB-sökning utan
att kombinera med annat villkor. Jag tycker därför att texten under
"hjälp" är missvisande.

Jag har skickat ett nästan identiskt inlägg till Forum webbsök.
Egentligen hör diskussionen snarare dit än till BIBLIST. Jag upprepar
mig dock på BIBLIST då detta forum verkar ha slumrat in. Kanske för att
det är omöjligt att hitta fram till forumet från LIBRIS startsida?

Miriam Nauri
KB/BUS