Subject: Re: Ang: [BIBLIST] Upprop till forskningsbibliotekarier
From: John Maule <[log in to unmask]>
Date:Wed, 2 Jun 2004 17:02:08 +0200

Hej Antoinette!

Jag kopierar nedan in det svar som jag skrev till en kollega som ställde
samma fråga:

Jag håller med om att termen är vag och kan ges en skiftande betydelse. Det
är väl främst arbetsuppgifterna och inte typ av bibliotek som avses. I
Dammark har man sedan åtskilliga decennier haft särskilda tjänster för
forskningsbibliotekarier, som särskilt ägnat sig åt forskares och
doktoranders behov. Forskningsbibliotekarierna har i princip haft egen
forskningserfarenhet och kunnat ägna cirka 1/6 av sin tjänst till egen
forskning. Den grundläggande tanken har väl varit att den som själv har
forskat har en större förståelse för forskningens behov m.m.

I Sverige har några "nyare" högskole- och universitetsbibliotek inrättat
särskilda bibliotekarietjänster med inriktning på forskarnas och
doktorandernas behov. Tjänsternas innehåll har varit olika beroende på
omständigheterna vid resp. bibliotek. Min egen tjänst, som tillkom på
forskarnas önskan, har bl a innehållit undervisning i informationssökning
för doktorander och forskare, "omhändertagande" av gästforskare och mycket
annat där jag varit ett komplement till de kontaktbibliotekarier som finns
vid varje instituition. Förutom min tjänst som forskningsbibliotekarie har
jag också varit kontaktbibliotekarie vid en institution. I Västerås har
forskningsbibliotekarien arbetat på liknande sätt medan man på Södertörn
arbetar på ett annat sätt.

För övrigt har jag undert de tjugofem år jag tidigare arbetat på Stockholms
universitetsbibliotek aldrig kallat mig för forskningsbibliotekarie utan
enbart bibliotekarie. Däremot vet jag att några kollegor vid tidigare SPPB
hade "forskningsbibliotekarie" som tjänstetitel och den titeln behöll de vid
SPPB´s inkorporering i Stockholms universitetsbibliotek.
Att jag kallas forskningsbibliotekarie här i Växjö tillkom på förslag av en
kollega, för att forskare och doktorander skulle få det lättare att
identifiera mig.
Sammanfattningsvis finns det ingen enhetlig uppfattning om vad en
forskningsbibliotekarie är eller sysslar med. Det är bl a för att ta reda på
det som vi försöker med denna samling. Alla som anser sig kunna kallas för
forskningsbibliotekarie är välkomna!
Hälsningar

John Maule
Växjö universitetsbibliotek