Subject: Vetenskapliga publikationer-en workshop
From: Glenn Haya <[log in to unmask]>
Date:Tue, 10 Feb 2004 13:18:19 +0100

Jag är bibliotekarie på Stockholms universitetsbibliotek och är projektledare för Stockholms universitets del i EU-projektet GRACE (Grid Search & Categorization Engine).

Inom ramen för detta projekt kommer jag nästa höst att erbjuda en workshop om hur man söka avhandlingar och vetenskapliga publikationer på nätet. Workshopen är kostnadsfri och kommer att hållas på olika institutioner runtom i Sverige.

Innehållet varierar beroende på målgrupp men jag börjar med att ge en överblick av vetenskapliga publikationer på nätet. Därefter går jag igenom olika sökverktyg som används till att söka avhandlingar på nätet, t.ex. DIVA och the NDLTD. Slutligen introduceras det sökverktyg som utvecklas inom Project GRACE, vilket bland annat möjliggör sökning av vetenskapliga publikationer från olika källor.

Tanken bakom detta ät att ge institutionen en intressant workshop för sina anställda och/eller  forskare samtidigt som EU-projektet GRACE får värdefull feedback

I detta skede söker jag därför få kontakt med intresserade bibliotekarier från olika institutioner för samarbete kring workshopen. Om ni tror att era institutioner skulle vara intresserade av en workshop, så kontakta mig gärna så kan vi skräddarsy en workshop för just era behov.

mvh,
Glenn Haya
BIbliotekarie
Stockholms universitetsbibliotek