Subject: Bokinkast
From: Göran Schmitz <[log in to unmask]>
Date:Thu, 26 Feb 2004 10:59:00 +0100

Efterlyses:
Folkbibliotek (huvudbiblioteket i kommunen) som har erfarenhet av bokinkast
- dvs återlämning utanför öppettiderna genom ett inkast eller en box.
Malmö stadsbibliotek har planer på att återigen göra ett försök med detta -
1984 stängde man dåvarande bokinkastet.
I USA verkar de flesta folkbiblioteken ha inkast utan problem med skräp i
inkastet eller skadegörelse. Nya inkast har bättre skydd mot skadegörelse.
Vagnarna som samlar böckerna/AV har mjuk botten som sitter i kraftiga
fjädrar och sänker sig efterhand så att den tunga konstboken inte ska krossa
cd:n.
Vore glad om jag fick svar till mail-adressen nedan med tips om
erfarenheter. Skulle vara intressant att få en bild av hur många
huvudbibliotek som har bokinkast.
Jag kan sedan återkomma till biblist med resultatet om jag får många svar.

Mvh,
Göran Schmitz
Malmö stadsbibliotek
040-660 86 41, 0709-903931