Subject: Re: Deckare eller romaner ?
From: Inge Skog <[log in to unmask]>
Date:Tue, 24 Feb 2004 17:45:43 +0100

En sida av saken är ju vad man underförstått
jämför med (på akademiska: vilken kontrastnivå
det gäller). Ibland skiljer man mellan musik och
oväsen (där "musik" förstås inkluderar sång),
ibland däremot mellan sång och musik.
       Eller ta det här motsatsparen (på utländska
den här gången): man-animal; man-woman; man-boy;
man-coward.
     Alltså: "han ligger bara på soffan och läser
romaner hela dagarna" = han läser skönlitteratur
på prosa, vilket nog kan inkludera en och annan
deckare, men däremot utesluter facklitteratur.
Eller: "Han tycker romaner är för fruntimmer och
blekfesar" = han kan nog tänka sig att läsa
deckare, åtminstone hårdkokta sådana, vilket är
något annat än romaner.
      Romaner-facklitteratur; romaner-deckare.
Olika kontrastnivåer. Så fungerar vardagsspråket,
ingendera är "fel", och det brukar i vanliga fall
inte besvära oss.
      Ska man däremot ha ett formellt
klassifikationssystem med bestämda etiketter får
man ju etablera en terminologi _i detta speciella
sammanhang_ och hålla sig till det; i den värld
man då skapat finns det förstås "rätt" och "fel".
Men då har man gett orden/etiketterna en fast
innebörd motsvarande en sifferkombination i UDC
eller en bokstavskombination i SAB-systemet
(frånsett de senares inbyggda
hierarkiinformation). Det bör ju inte störa ens
kommunikation med låntagaren.
       Antropologerna talar om "folk
classification". Det är enklare att vi lär oss
hur den ser ut i den språkkultur vi verkar än att
vi försöker göra om den.

Inge Skog