Subject: SV: [BIBLIST] Bibblan eller bibban?
From: Martin Lövstrand <[log in to unmask]>
Date:Wed, 21 Jan 2004 08:44:55 +0100

Intressant besked från Fortelius!
Undrar om ordet "Bibba" också i svenskfinland är ett slangord för: "stor
bunt med papper" alt. "tjock bok", i så fall kan ytterligare några av
träffarna uteslutas. Någon annan betydelse av ordet bibba har jag i alla
fall inte hört.

Kanske har några "språkbrukare" förväxlat bibbla med bibba?

Eller så är det rentav en synekdoke?

Hälsningar
Martin Lövstrand, Malmö Stadsbibliotek