Subject: Kartläggning av äldre samlingar och specialsamlingar v id LU
From: Eriksson Jörgen <[log in to unmask]>
Date:Fri, 9 Jan 2004 12:50:59 +0100

Lunds Universitets Bibliotek kommer att att genomföra en kartläggning av specialsamlingar och äldre samlingar som finns/kan finnas vid de många bibliotek som finns inom LU. Utifrån kartläggningen kommer LUB att utforma en övergripande handlingsplan vad gäller åtgärdsbehov, bevarande och tillgängliggörande av dessa samlingar.
Utgångspunkten är att det finns många äldre samlingar (tryck före 1900)/donationer av specialsamlingar och samlingar av annat än böcker och tidskrifter som dels är dåligt kända eller okända utanför det egna lokala biblioteket, dels kan vara i behov av bevarandeåtgärder.
Vi kommer börja med att sätta samman en enkät och skicka ut till de olika  biblioteken/institutionerna.

Vi är intresserade av att veta om något annat bibliotek har gjort en liknande inventering.  Om ni har gjort det, hur arbetade ni och vad är era erfarenheter?
Skicka gärna svaren direkt till mig, så gör jag en sammanställning för BIBLIST senare.
mvh,
Jörgen Eriksson
Lunds Universitets Bibliotek