Subject: Ang: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Ryska medicinska tidskrifter
From: Anne Poromaa <[log in to unmask]>
Date:Thu, 29 Jan 2004 13:22:24 +0100

Min fråga var om någon kan tänka sig att LÅNA UT och utifrån det se om vad som kan vara intressant. Jag går inte in närmare på varför andra informationsalternativ inte är av intresse.
Jag har sett vad som finns i Libris och är medveten om att de flesta inte lånar ut. Det var orsaken till min fråga

Mvh,
Anne Poromaa

[BIBLIST] Ryska medicinska tidskrifterVisst finns det ryska medicinska
tidskrifter i flera av landets bibliotek. De allra flesta skickar inte
tidskrifter som lån. Vad söker er kund? Kan inte artikelkopior beställas av
något mera specifikt?

Använd förslagsvis den största medicinska databasen PubMed/MEDLINE
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?tool=karolinska
som är gratis sökbar. Skriv in önskade sökord helst på engelska i sökrutan.
Använd funktionen limit, och begränsa till language russian. Det går bra att
beställa önskade artiklar från flera av landets medicinska bibliotek. Använd
funktionen send to order. Sedan kan man se beståndsuppgifter i LIBRIS och
resp biblioteks uppgifter och priser för artikelkopiering.

I webblibris går det bra  t ex att kombinera bibliotekssigel C med
tidskrifter och ryska. Då får man 120 tidskriftstitlar som finns på KIB,
varav de flesta är medicinska.

Med vänlig hälsning

Johnny Carlsson, 1:e bibliotekarie
Karolinska Institutets universitetsbibliotek
Box 200, 171 77 STOCKHOLM
Tel 08-52484040, fax 08-52484320
http://kib.ki.se