Subject: Yxp resp. Yxpb
From: Anders Ringnér <[log in to unmask]>
Date:Thu, 29 Jan 2004 10:18:27 +0100

Jag undrar om någon luttrad musikbibliotekarie (eller liknande) kan hjälpa mig att formulera skillnaden mellan Yxp (= Populärmusik) och dess underavdelning Yxpb (= Schlager och evergreens). Jag har sökt på bibliotek.se och utifrån gjorda klassificeringar försöka förstå hur man tänkt, men jag lyckas inte så bra.

Klassifikationssystemet gör ju Yxp till ett slags slaskavdelning där man stoppar det som inte får plats någon annanstans. Men hur ska musiken vara för att kvala in i Yxpb? Var sätter man t.ex. gränsen mellan schlager och pop?

Min hypotes är att det är något slags tidsfaktor som styr - äldre artister tenderar att hamna under Yxpb medan lite modernare oftare sorteras in i Yxp.

Tacksam för ledtrådar - eller rent av skrivna riktlinjer om det finns.

/Anders