Ikoner-Akademien inbjuder till två dagars konferens
MARKNADSFÖRANDETS NÖDVÄNDIGHET
Målet är att på olika sätt understryka angelägenheten av en tydlig marknadsföring riktad från bibliotek av olika slag mot politiker och beslutsfattare.
Visst är biblioteken synliga för dem som beslutar och bestämmer. Ändå är det få som egentligen känner till verksamheten och hur den fungerar, något som tydligt framkom i den stora marknadsundersökning Bibliotekstjänst lät genomföra våren 2003. Där visade sig att bristen på insikt om bibliotek och bibliotekariers kompetens endast balanseras av det faktum att intervjuade anslagsgivare ärligt efterlyser mer och effektivare marknadsföring från bibliotekarierna om biblioteket.
Inom alla sektorer skärps nu kraven samtidigt som resurserna minskar. Ska vi klara en fortsatt tro på bibliotekens samhällsnytta, dess betydelse för demokratin och för goda levnadsbetingelser så måste vi våga framhäva detta. Då krävs verktyg. Redskap i form av nya tankar och påståenden, förbättrad kunskap och insikt.
För detta syfte har Ikoner-Akademien inbjudit forskare, experter, politiker och kolleger för att under två konferensdagar hjälpa oss till nya och bättre handlingsinstrument.
Lokal är Bibliotekstjänst i Lund och tiden den 2 och 3 februari klockan 9- 16:30. På kvällen mellan de båda konferensdagarna blir det lite förtäring och gemensamt umgänge. Det går att anmäla sig till båda eller bara till en av dagarna och det behöver inte vara samma person vid båda tillfällena. Kostnad 1 700:- per gång. Sista anmälningsdag 23.1.
2/2 Dialoger och signaler Om kommunikation utåt/inåt Program: http://www.btj.se/ikoner/akademien/program_marknad3.html
3/2 Att sälja en idé och med ett innehåll Om marknadsföringens grunder och praktik Program: http://www.btj.se/ikoner/akademien/program_marknad4.html
Anmälan: http://www.btj.se/ikoner/akademien/anmalan_marknad.html
Varmt välkommen till Ikoner-Akademien!
Jan-Eric Malmquist och Joneta Belfrage
|