Subject: Davis, Dahlgren och Sahlin
From: Lindé Krister <[log in to unmask]>
Date:Thu, 4 Sep 2003 13:26:32 +0200

Vänner!

Som en hälsning fylld av gratulationer till vår nye riksbibliotekarie vill
jag berätta följande lilla historia:
1901 publicerades i USA en bok, Physical Geography av William Morris Davis.
Den kom att bli en klassiker med sin allmängiltiga förklaring av landskapets
utveckling. Boken blev mycket beundrad, citerad, senare diskuterad och
förkastad. I Geobiblioteket i Uppsala fanns inte boken. Men genom en gammal
släkting, som hjälper Emmaus sortera litteratur fick jag tillgång till ett
exemplar. Detta hade kommit från dödsboet efter en av mina första lärare på
Geografiska institutionen, en viss Harald Rydberg, som köpt boken 1958.
Uppenbarligen antikvariskt. Boken var försedd med ett exlibris - E.W.
Dahlgren! Verkligen? Jovisst, just han! Den mannen var bland annat
överbibliotekarie vid KB och blev 1910  den förste som utnämndes till titeln
Riksbibliotekare. Davis' bok har gått en lång väg till det bibliotek som KB
1999 utnämnde till Ansvarsbibliotek för ämnesområdet.

Denna historia hade jag tänkt skicka till BIBLISTs läsare tidig höst, men
genom dagens besked att Gunnar Sahlin är vår nye Riksbibliotekarie blev det
ju högaktuellt att göra slag i saken.

Hälsningar
Krister

Krister Lindé