Subject: Re: "cross-classification"
From: Erik Holst <[log in to unmask]>
Date:Thu, 18 Sep 2003 10:12:45 +0200

I "Vocabularium bibliothecarii Nordicum",
http://websok.libris.kb.se/websearch/search?SEARCH_ONR=8179556, översättes
termen till det norska ordet "kryssklassifikasjon", vilket för tankarna
till "cross reference" och "krysshenvisning", d.v.s. "korshänvisning". I
analogi borde "cross classification" bli just "korsklassifikation", men jag
tvivlar på att något sådant ord existerar och "Vocabularium bibliothecarii
Nordicum" uppger i stället den något negativa omskrivningen "klassifikation
med bristfällig systematik" och på danska det mer neutrala "klassifikation
efter blandede principper". På finska skall det visst heta "sekaluokitus".

Vänliga hälsningar,

Erik Holst