Subject: [BIBLIST] Ang: [BIBLIST] Ljudböcker?
From: Cia Sutinen <[log in to unmask]>
Date:Wed, 10 Sep 2003 11:56:17 +0200

Ljudbok är ett samlingsbegrepp för böcker, som är inlästa på kassett, cd, cd-rom eller annat ljudmedium. Förlagen kan ha olika benämningar i sin försäljning (kassettbok, hörbok, cd-bok med mera). Ljudbok följer vanliga upphovsrättsliga regler och kan lånas eller köpas av alla.
Talbok är en analog eller digital inläsning av en utgiven bok på kassett eller cd-rom (kan även vara annat). Rätten till produktion och användning regleras i upphovsrättslagen. Kan endast lånas på bibliotek av personer med läshandikapp. DAISY-talböcker är ett begrepp som för närvarande används för att särskilja att just dessa talböcker är inlästa med en digital teknik som gör att man med särskild programvara (i fristående spelare och i dator) kan läsa böckerna på ett strukturerat sätt.

Cia Sutinen
Talboks- och punktskriftsbiblioteket, TPB

Varför krångla till det? det enklaste är väl att kalla talböcker för
just talböcker vare sig det gäller talböcker på kassett eller i
Daisyformatet. Talböcker har ju en särskild målgrupp. Beträffande
kassett- och cd-böcker så är det väl det också bra att kalla saker för
vad de är. Jag är rädd för att vi bara krånglar till det för våra
användare genom att använda termer som ljudböcker och lyssnarböcker.
Birgitta Hansson
Vara folkbibliotek

Stockholms stadsbibliotek har en folder om talböcker där man använder
"ljudbok" som begrepp för kassett- och cd-böcker. Det är en term som
också
används bl.a. inom bokhandeln. Vi i Vallentuna diskuterar vilket ord vi
ska
använda fortsättningsvis och är nyfikna på hur ni andra gör.

Hur vanlig är användningen av begreppet "ljudbok"?
Går biblioteken från användandet av "kassettbok"?

Vänliga hälsningar!

Anna

Anna Bergström
Bibliotekarie