Subject: Om informationskompetens
From: Ola Pilerot <[log in to unmask]>
Date:Thu, 26 Jun 2003 13:38:55 +0200

Inom området informationskompetens händer det en hel del spännande i
Storbritannien. Exempelvis pågår det sedan en tid tillbaka ett spännande
forskningsprojekt vars syfte är att belysa "UK academic's conceptions of,
and pedagogy for, information literacy". Projektet drivs av Sheila Webber
(Department of Information Studies, Sheffield University) och Bill Johnston
(Centre for Academic Practice, University of Strathclyde, Glasgow,
Scotland). Vill man veta mer om projektet finns det information att tillgå
på http://dis.shef.ac.uk/literacy/project/index.html

För den som önskar hålla sig a jour med vad som pågår inom
informationskompetensområdet vill jag varmt rekommendera "Information
Literacy Weblog" (http://ciquest.shef.ac.uk/infolit/). "Sharing relevant
items and information relating to information literacy worldwide." Trots
undertiteln förefaller det mig som om fokus, åtminstone än så länge, ligger
på Storbritannien.

Webloggar har blivit ett allt mer vanligt fenomén. Ett sätt att bevaka dem,
(utan att nödvändigtvis aktivt klicka sig fram till dem regelbundet) är att
använda sig av någon av de "bevakningstjänster" som finns fritt
tillgängliga på webben. Ett exempel på en sådan tjänst, som jag gillar, är
Infominder (www.infominder.com).

Avslutningsvis, ytterligare en rekommendation: de av er som ännu inte har
kommit på vad ni ska läsa på semestern - titta in på Information literacy -
Informationskällor (http://www.his.se/bib/infolit.shtml). Där finns det
läsning så att det räcker för hela sommaren ;)

Vänliga hälsningar

Ola

**********
(Mr) Ola Pilerot
Bibliotekarie / Librarian
Högskolebiblioteket i Skövde / Skövde University Library
Box 408
541 28 Skövde
SWEDEN

Tel: +46-(0)500-448051