Subject: SV: varning för "luftfakturor" och anno nsskojare
From: Christer Bergqvist <[log in to unmask]>
Date:Thu, 23 Jan 2003 15:55:41 +0100

Hej
Hur mycket pengar rör det sig om?

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Gunnar Westling [mailto:[log in to unmask]]
Skickat: den 23 januari 2003 15:48
Till: [log in to unmask]
Ämne: varning för "luftfakturor" och annonsskojare

Hej alla. Jag har upptäckt att vårt bibliotek har betalat avgift för
datakommunikation som vi inte har använt på flera år. Själv har jag varit
anställd och ansvarig här i ett år, men först nu ifrågasatt betalningen av
denna månatligen återkommande faktura från TietoEnator som avser:
"Grundavgift i ansluten databas" och "Avgift 1-19 samtidiga användare".
Nedanför beloppet står det: Avser Databas: Boksök, Artikelsök, 1 samtidig
anv/databas

Eftersom jag ville ha kontroll över vad vi egentligen betalade till/för så
började jag kolla de fakturor vi fick in lite noggrannare och upptäckte då
detta fatala att vi troligen i flera års tid betalat för datakommunikation
som redan i o m införandet av Book-it blev onödig. Tyvärr har ingen upplyst
oss om detta. På fakturan står det också "Rätten till betalning enligt denna
faktura överlåten tilll TietoEnator...", vilket är rent bedrägligt eftersom
det ger intrycket att dataföretaget bara getts uppdraget att ombesörja
faktureringen åt någon annan part, t ex  Btj.

Vi känner oss lurade, men är det någon som kan svara på om huruvida det är
bedrägligt beteende att förfara på detta sätt? Jag antar att de flesta inte
är lika naiva och okunniga som vi har visat oss vara på vårt bibliotek, men
jag vill i alla fall uppmärksamma er på riskerna med att bara fortsätta att
betala fakturor som flyter in, månad efter månad, utan att reflektera över
vad man egentligen betalar för.

Varning också för annonsskojare! Själva har vi råkat ut för Grunt AB liksom
flera andra svenska bibliotek.

Gunnar Westling
Högsby kommunbibliotek