Subject: SV: Lättläst i sjukhusmiljö
From: Cecilia Östlund <[log in to unmask]>
Date:Wed, 15 Jan 2003 16:51:21 +0100

Här är några förslag!
MVH
Cecilia Östlund, SBI

OM ATT VARA SJUK OCH/ELLER KOMMA TILL SJUKHUS ETC

Bilderböcker
Bergman, Thomas: Barn på sjukhus. Liber 1976
Låg-mellanst

Brandt, Aage/ Bak, Mette-Kirstine: Kalle har ont i örat. Opal 1999
Förskolan

De Ruvo, Annika/Widell, Maj: Sjukt, sa kroppen. Sveriges radio 1979
Förskolan

Dunér, Anna/Raagaard, Kirsten: Emilia hos doktorn. BonnierCarlsen, 1999
Förskolan

Forslind, Ann: Aj!: eller hur jag hamnade på sjukhus. Alfabeta 1994
Förskolan

Gordon, Mattias: Lelle Lejons prickar. Rabén & Sjögren 1999
Förskolan

Gydal, Monica/Danielsson, Tomas/Andersson, Mats: Så var det när Ola kom på
sjukhus. Ny utg. Carlsen/if 1990
Förskolan

Hansson, Yngve: Varför blir jag sjuk? Opal 1996
Förskolan

Janosch: Jag gör dig frisk, sa lilla Björn: berättelsen om när lilla Tiger
var sjuk. Bergh 1987
Förskolan

Lärn Sundvall, Viveca/Söderbom, Lars: Det luktar sjukhus! Rabén &
Sjögren1994
Förskolan/Lågst

Löfgren, Ulf: Doktor Ludde. Opal 1997
Förskolan

Nordström, Jockum: Sailor blir sjuk. Rabén & Sjögren 1994
Förskolan
Nydert, Per/Karlsson, Eva-Lena: Emma och medicinbananen. Apoteket 2001
Om att ta mediciner/Förskolan

Rettich, Margret: Jan och Julia är sjuka. Bonnier 1978
Förskolan

Rey, Margret: Nicke Nyfiken på sjukhus. Rabén & Sjögren 1969
Förskolan

Ross, Tony: Inte till sjukhuset! Bergh 2000
Förskolan

Sandberg, Inger & Lasse: Laga mej, sa Pulvret. Rabén & Sjögren 1990
Förskolan

Sandberg, Inger & Lasse: När lilla Anna var förkyld. Ny uppl. Rabén &
Sjögren 1976
Förskolan

Sandberg, Inger & Lasse: Var är rösten? sa Pulvret. Rabén & Sjögren, 1994
Förkylning/Förskolan

Sverud, Karl-Axel/Josephson, Staffan: Sjukdomar vad är det? Hermods 1975
Förskolan

Wikander, Eva/Örtengren, Lisa: Dockoperationen. Rabén & Sjögren 1992
Docklek om sjukdomar/Förskolan

Wolde, Gunilla: Emmas lillebror är sjuk. Saga 1977
Förskolan

Kapitelböcker
Gelotte, Ann-Madeleine: Där de vita sängar stå. Tiden 1985
Barndomsskildring, sjukhus, TBC/Högst

Klint, Viktoria: På fina fiskens planet. Rabén & Sjögren 2001
Sjukhus/Mellanst

Miles, Keith: Feber. Tiden 1998
Sjukhus/Högst

Stoltz, Lina: Minna och mirakelmannen. Rabén & Sjögren 2000
Operation/Mellanst

Hej!

En kund har frågat efter lättlästa barn- eller ungdomsböcker i sjukhusmiljö.
Någon som har några bra tips?

Mvh
Theo