Subject: Ang: Mindre bemedlade personer
From: Irma Ridbäck <[log in to unmask]>
Date:Thu, 30 Jan 2003 12:54:31 +0100

Statens inrättade egnahemslånefonden för att bidra med finansieringen. I bestämmelrserna om lån står, om jag minns rätt, uppräknat vilka kriterier som gällde för att kunna erhålla lån. Man fick inte vara 'fattig', för då fanns risk att man inte kunde betala tillbaka.
Dessutom fanns i anslutning till låneblanketten också anvisningar om lånesökandes status.

m v h
Irma Ridbäck
Riksarkivets bibliotek

Jag har fått en fråga som handlar om var gränsen gick för att kalla personer för "mindre bemedlade". Det rör sig om en C-uppsats i historia om Egna hemsrörelsen i Kristianstad under tiden 1895-1920.
Kan man (och i så fall var) hitta siffror på hur fattiga personer skulle vara som kunde betraktas som "mindre bemedlade".

Hälsningar
Agneta Wikström
Christian 4:s gymnasium, biblioteket
Östra Boulevarden 13