Ang: Namninsamlingslistor - sammanfattning av svaren

Gunlög Thorstensson <[log in to unmask]>

Thu, 30 Jan 2003 12:20:48 +0100

text/plain

I mitt huvud får ju aldrig "neutral" förvandlas till "menlös"... Jag har
alltid haft svårt för resonemanget att en åsikt inte får uttryckas
därför att alla andra åsikter inte uttrycks samtidigt. För mig är
det inte att behandla alla lika, utan att behandla alla illa. Jag tror
att det ligger en tidsaxel över frågeställningen som hämmar tänket. Om
Sambindningen erbjuder en debattbok i en fråga och den i övrigt följer
våra kriterier och policies för inköp, så köper vi den ju. Inte letar
vi i samma lista efter något som balanserar den åsikten. Inte heller
begär vi att just en debattbok ska vara opartisk eller "balanserad" i
den meningen. Över tid vet vi ju att vi får andra erbjudanden som i ett
något längre perspektiv ser till att våra SAMLINGAR innehåller skiftande
åsikter och värderingar. Bara våra policies (som i grunden ska vara
tagna i nämnd) stödjer oss när vi vill avvisa t ex högerextremism eller
religiös fanatism.

Jag ser det på samma sätt med annat som försiggår inom våra väggar. Att
neka ett politiskt parti utställningsmöjlighet med hänvisning till att
inte alla andra är där samtidigt vore att strypa debatten innan den ens
kom igång. Att neka folk som vill skapa opinion att lägga ut listor är
ungefär detsamma.

Den enda gång jag kan se som det KAN vara på sin plats att ha
restriktivare hållning är gentemot den partipolitiska apparaten 6 veckor
före valdag och fram tills valet är över. Då kan det vara vettigt att
fördela tiden på resp parti efter lottning. Men jag kan inte se att
man ska kunna neka två partier som anmält intresse för att göra något i
våra lokaler därför att inte övriga 6 (eller hur många man nu har)
tycker att man har möjligheter eller vilja.

Fortfarande ska dock nämndens tagna policy-dokument gälla.

Är det en fråga som kan engagera stora delar av kommunens befolkning är
det ju ännu viktigare att biblioteket finns där som mötesplatsen för
människor som vill bryta sina åsikter mot varandra - så slipper vi
kanske konfrontationer där man istället bryter armar och ben av
varandra!

Vi är inte bara "informationsförmedlare". Vi är också ett ställe där
information förvandlas till kunskap OCH - jätteviktigt - en institution
som ska stödja den demokratiska processen. Det är en mycket vidare
målsättning än att stödja partipolitiskt arbete eller
kommunalpoltiska beslutsprocesser. Biblioteket är neutralt även i
förhållande till makten och pengarna - lokalt såväl som i ett
större perspektiv. Så är det inte i alla länder - minsann - och vi
har alla ett ansvar att slå larm om det visar sig att den arenan är
hotad.

I grunden ansluter jag mig alltså till vad Johan i Ängelholm anför.

Hälsningar

Gunlög Thorstensson
Vara