Hej!
För länge sedan märkte vi försändelserna med "international loan between
libraries".
Kanske kan det vara något att ta upp igen, om tullverket kan gå med på det.
/Sonja Nyblom
At 17:56 2002-04-05 +0200, you wrote:
>Hej!
>
>
>På sista tiden har vi på Chalmers bibliotek vid ett par tillfällen råkat ut
>för
>märkligheter, när vi har fått bokförsändelser från Norge: tullverket (det
>svenska, alltså) har skickat begäran om "Komplett tulldeklaration", något som
>leder till en massa merarbete. Det gäller inte alla försändelser från Norge
>utan lyckligtvis bara ett fåtal, men vi undrar ändå vad det beror på.
>
>En förklaring som jag har fått går ut på att det finns två olika blanketter
>att
>välja mellan, när man skickar paket från Norge, och att i de fall, där
>tullverket lägger sig i hanteringen, har fel blankett använts. En annan
>förklaring skulle kunna vara att paketen passerar EU:s gräns, men den köper
>jag
>inte, för vi får paket från Baltikum, Östeuropa och USA utan problem.
>
>Är det flera som har råkat ut för samma sak? Har någon en förklaring? Och,
>framför allt, hur skall problemet undvikas?
>_______________________________________
>=======================================
>
>Ulla Martins
>
>Chalmers Tekniska Högskola Chalmers University of Technology
>Biblioteket / Kundtjänst Library / Customer Service
>
>412 96 Göteborg SE-412 96 GOTHENBURG
> Sweden
>
>tel.:031-772 37 62 tel.:+46 31 772 37 62
>fax: 031-18 35 44 fax: +46 31 18 35 44
>
>
____________________________________________________________
Sonja Nyblom Mailto:[log in to unmask]
KTHB Studsvikbiblioteket
611 82 Nyköping
Tfn 0155-22 10 84 Fax 0155-26 30 44
http://www.lib.kth.se/SB/
|