LISTSERV mailing list manager LISTSERV 15.5

Help for BIBLIST Archives


BIBLIST Archives

BIBLIST Archives


View:

Next Message | Previous Message
Next in Topic | Previous in Topic
Next by Same Author | Previous by Same Author
Chronologically | Most Recent First
Proportional Font | Monospaced Font

Options:

Join or Leave BIBLIST
Reply | Post New Message
Search Archives


Subject:

Re: Tulldeklaration när vi lånar från Norge

From:

"Hilding Sjoden, Goteborgs universitetsbibliotek" <[log in to unmask]>

Reply-To:

BIBLIST - Topics in Nordic research library user services <[log in to unmask]>

Date:

Mon, 8 Apr 2002 10:38:58 +0200

Content-Type:

text/plain

Parts/Attachments:

Parts/Attachments

text/plain (1 lines)


Ja, vi har på Göteborgs UB samma problem. Sedan en speditionsfirma tog över
leveranserna vid årsskiftet får vi regelmässigt fakturor över utförda
tulldeklarationer. Därefter kommer fakturor från tullen på 0 kr. Eftersom
alla förefaller överens om att tullavgifter inte skall utgå i sådana här
fall förefaller förfarandet närmast befängt. Tullagen lär dock vara
entydig. Tulldeklaration skall göras vad gäller försändeler från land
utanför EU. Posten, som tidigare svarade för fjärrlåneleveranserna, har,
enligt uppgift, ett särskilt tillstånd att föra in försändelser utan
tulldeklaration.

Eftersom fjärrlånen till Norge är förhållandevis många skapar stituationen
en avsevärd merkostnad för biblioteket, utan att eg. någon - inte ens
tullen - kan se någon fördel i förfarandet. Det vore bra om alla drabbade
bibliotek kunde enas om att agera för att få en ändring till stånd. Jag har
varit i kontakt med BIBSAM:s jurist, Susanna Broms, som lovat bistå oss i
så fall.

Hilding Sjödén



At 08:40 2002-04-08 +0200, you wrote:
Hej!


På sista tiden har vi på Chalmers bibliotek vid ett par tillfällen råkat ut
för
märkligheter, när vi har fått bokförsändelser från Norge: tullverket (det
svenska, alltså) har skickat begäran om "Komplett tulldeklaration", något som
leder till en massa merarbete. Det gäller inte alla försändelser från Norge
utan lyckligtvis bara ett fåtal, men vi undrar ändå vad det beror på.

En förklaring som jag har fått går ut på att det finns två olika blanketter
att
välja mellan, när man skickar paket från Norge, och att i de fall, där
tullverket lägger sig i hanteringen, har fel blankett använts. En annan
förklaring skulle kunna vara att paketen passerar EU:s gräns, men den köper
jag
inte, för vi får paket från Baltikum, Östeuropa och USA utan problem.

Är det flera som har råkat ut för samma sak? Har någon en förklaring? Och,
framför allt, hur skall problemet undvikas?
_______________________________________
=======================================

Ulla Martins

Chalmers Tekniska Högskola Chalmers University of Technology
Biblioteket / Kundtjänst Library / Customer Service

412 96 Göteborg SE-412 96 GOTHENBURG
                                 Sweden

tel.:031-772 37 62 tel.:+46 31 772 37 62
fax: 031-18 35 44 fax: +46 31 18 35 44



=========================================

HILDING SJÖDÉN, kanslichef
Göteborgs universitet
Göteborgs universitetsbibliotek
Box 222
SE-405 30 GÖTEBORG


phone: +46 (0)31-773 1762
fax: +46 (0)31-16 37 97


==========================================


Back to: Top of Message | Previous Page | Main BIBLIST Page

Permalink



SEGATE.SUNET.SE

CataList Email List Search Powered by the LISTSERV Email List Manager