Hej! För länge sedan märkte vi försändelserna med "international loan between libraries". Kanske kan det vara något att ta upp igen, om tullverket kan gå med på det. /Sonja Nyblom
At 17:56 2002-04-05 +0200, you wrote: >Hej! > > >På sista tiden har vi på Chalmers bibliotek vid ett par tillfällen råkat ut >för >märkligheter, när vi har fått bokförsändelser från Norge: tullverket (det >svenska, alltså) har skickat begäran om "Komplett tulldeklaration", något som >leder till en massa merarbete. Det gäller inte alla försändelser från Norge >utan lyckligtvis bara ett fåtal, men vi undrar ändå vad det beror på. > >En förklaring som jag har fått går ut på att det finns två olika blanketter >att >välja mellan, när man skickar paket från Norge, och att i de fall, där >tullverket lägger sig i hanteringen, har fel blankett använts. En annan >förklaring skulle kunna vara att paketen passerar EU:s gräns, men den köper >jag >inte, för vi får paket från Baltikum, Östeuropa och USA utan problem. > >Är det flera som har råkat ut för samma sak? Har någon en förklaring? Och, >framför allt, hur skall problemet undvikas? >_______________________________________ >======================================= > >Ulla Martins > >Chalmers Tekniska Högskola Chalmers University of Technology >Biblioteket / Kundtjänst Library / Customer Service > >412 96 Göteborg SE-412 96 GOTHENBURG > Sweden > >tel.:031-772 37 62 tel.:+46 31 772 37 62 >fax: 031-18 35 44 fax: +46 31 18 35 44 > >
____________________________________________________________
Sonja Nyblom Mailto:[log in to unmask] KTHB Studsvikbiblioteket 611 82 Nyköping Tfn 0155-22 10 84 Fax 0155-26 30 44 http://www.lib.kth.se/SB/
|