Instämmer helt med Pär Nilsson. Det tar inte många sekunder (tar det ens en?) att kasta ett inlägg man inte vill läsa och man ska inte behöva fundera på vilken lista ens fråga platsar på eller om den är övergripande nog. Vilken tid tar inte funderandet kring kluriga gränsdragningar ;-). Dessutom är det trevligt att genom biblist få en utblick i bibliotekssverige, små och stora bibliotek, nya eller erfarna bibliotekarier,frågor av alla tänkbara slag. Leve mångfalden! Glad Påsk från Barbro Berry
-----Original Message----- From: Pär Nilsson [mailto:[log in to unmask]] Sent: den 28 mars 2002 14:22 To: [log in to unmask] Subject: Re: Vad är biblist? Was: Re: Till alla bokbussentusiaster
Jörgen Eriksson skrev:
> Instämmer helt med Nicholas vad gäller att visa respekt etc. > En annan fråga som inlägget ledde mig till är vad biblist är till för. > Biblist sägs behandla "Topics in Nordic research library user services". > Ser man till inläggen så är det inte det intryck man får. Jag gjorde ett > snabbt överslag vad gäller inlägg till listan nu i mars och kom fram > till att något över en tredjedel hade en koppling till "Nordic research > libraries". Resten var till stor del referensfrågor, övervägande från > folkbibliotek. > "Vem var Morfar Ginko" och "Dåliga tänder i skönlitteraturen" är två av > de ämnen som genererat mest inlägg i mars. > Om man som jag är intresserad i listans ursprungliga ämnesområde, men > inte i referensfrågorna så är en alltför stor andel av inläggen helt > ointressanta för mig. Eftersom jag också har ett intryck av att andelen > inlägg utanför listans deklarerade ämnesområde bara ökar så vill jag > resa en gammal fråga igen. > Är det inte dags för en särskild lista för referensfrågor? > Skicka enkla ja/nej svar direkt till mig så summerar jag och enbart mera > principiella inlägg till listan. > Glad påsk! > Jörgen Eriksson > LUB
Nej , så där gör man väl inte på en mejlinglista :-( Utser sig själv till moderator och filtrerar vad folk säger.
BIBLIST har ganska lite trafik, maximalt 10-15 meddelanden per dag. Varför dela upp det?
När det gäller inriktingen finns det olika bud:
"Topics in Nordic research library user services" <http://segate.sunet.se/archives/biblist.html>
"BIBLIST is intended for a discussion of topics of interest for professionals working in user services departments in research libraries. Discussions will most of the time be conducted in any of the Scandinavian languages." <http://www.lib.chalmers.se/extern/BIBLIST/intro.html>
"BIBLIST har till syfte att vara ett forum för nyheter och samråd mellan anställda och andra intresserade i nordiska bibliotek." <http://www.lib.chalmers.se/extern/BIBLIST/>
De två första inriktningarna skulle nog ge något enstaka meddelande i veckan, om man nu inte tror att det sitter en massa folk på forskningsbibliotekens kundserviceenheter som inte vill posta på BIBLIST därför att det finns för många (simpla?) referensfrågor där :-)
Den tredje är just så öppen och vittomfamnande som ämnena på listan. Personligen tycker jag att det är berikande. Hur lång tid tar det att kasta ett mejl som inte passar en själv? Fem sekunder? Få se, det kan ju bli drygt en minut om dagen det, sammanlagt :-)
Dessutom skulle man få en massa "off-topic"-diskussioner. (Hallå, det här är en sådan!).
Glad påsk!
Pär Nilsson / KB
"Principer", sa Bill. "Prinsessor som piper", sa Bull. (apokryfiskt citat ur Pelle Svanslös)
|